OECD

  • Ce rapport analyse les évolutions des politiques agricoles intervenues au cours de la période 2006-08 dans sept économies : Afrique du Sud, Brésil, Chili, Chine, Inde, Russie et Ukraine. Cette période a été marquée par une hausse significative des prix mondiaux de la plupart des produits agricoles, mais pas de tous cependant. Face à la flambée des prix alimentaires, les pouvoirs publics ont mis en place différentes mesures : réductions tarifaires, restrictions à l'exportation, relèvement des prix minimums et contrôle des prix, subventions aux intrants, vente des stocks et transferts directs aux plus démunis. Par ailleurs, ils ont souvent choisi de développer les mécanismes de crédit bonifié et/ou de rééchelonnement de la dette, cherché à améliorer la mise en oeuvre et les performances des politiques agricoles, étendu plus largement les programmes d'assurance, et accéléré la réforme agraire. Le rapport comprend également une annexe statistique très complète, qui donne un large éventail d'informations contextuelles sur ces économies.

    Le rapport fournit les estimations du soutien accordé à l'agriculture entre 1995 et 2007 pour six des pays pris en compte (à l'exception de l'Inde), effectuées conformément à la méthode de mesure de l'OCDE récemment révisée. Ces chiffres permettent une comparaison cohérente de l'évolution du niveau et de la composition du soutien aux producteurs et à l'ensemble du secteur, tant entre les différentes économies émergentes qu'avec les pays de l'OCDE.

  • Les migrations vers les pays de l'OCDE se sont fortement accrues au cours des deux dernières décennies et la migration de travail a récemment augmenté de façon significative. Cette publication examine tout d'abord la crise économique et son impact sur les migrations internationales. Elle examine la manière dont les flux et les politiques migratoires ont été récemment affectés par la crise et analyse les effets attendus sur le moyen et le long terme. La gestion des migrations de main-d'oeuvre, qualifiée et moins qualifiée, est ensuite analysée. Les moyens à mettre en oeuvre pour répondre aux besoins futurs du marché du travail et pour orienter les migrations irrégulières vers des canaux légaux font l'objet d'un examen.

    Un lien dynamique (StatLink) est fourni pour chaque tableau et graphique. Il dirige le lecteur vers une page internet où les données correspondantes sont disponibles en format Excel®.

  • Le Panorama de la société présente un tour d'horizon chiffré des tendances sociales observées dans les pays de l'OCDE et recense les grandes tendances et les politiques sociales. Cette édition 2009 contient une mine d'informations sur un large éventail de questions sociales : caractéristiques démographiques et familiales, emploi et chômage, pauvreté et inégalités, dépenses de protection sociale et de santé et satisfaction à l'égard du travail et de l'existence. Il inclut également un guide pour aider les lecteurs à comprendre la structure des indicateurs sociaux de l'OCDE.

    Outre l'actualisation de certains indicateurs parus dans de précédentes éditions, Panorama de la société 2009 ajoute plusieurs autres indicateurs innovants, notamment la taille des adultes, l'état de santé perçu, les comportements à risques chez les jeunes et le harcèlement scolaire. Pour la première fois, le rapport présente aussi une série d'indicateurs sociaux phares qui sont révélateurs du degré de bien-être social dans les pays de l'OCDE. Enfin, un chapitre spécial est consacré au temps des loisirs dans ces pays.

  • Mesurer l'innovation: Un nouveau regard propose de nouveaux outils de mesure ainsi qu'une nouvelle perspective sur les indicateurs classiques. Cette publication se fonde sur les cinquante années d'expérience de l'OCDE dans l'élaboration d'indicateurs, pour aller au-delà de la R-D et décrire le contexte plus large dans lequel s'inscrit l'innovation. Elle présente des indicateurs expérimentaux qui renseignent sur de nouveaux domaines d'action des pouvoirs publics. Elle met aussi en évidence les lacunes du dispositif de mesure et propose des solutions pour y remédier.

    Cette publication commence par décrire l'innovation aujourd'hui. Elle examine les facteurs qui incitent les entreprises à innover et montrent comment la convergence, l'interdisciplinarité et la nouvelle géographie des pôles d'innovation transforment le paysage de la science et de la recherche. Cette publication élargit la panoplie d'outils de mesure de l'innovation, en utilisant par exemple de nouveaux indicateurs sur les investissements dans les actifs immatériels et sur les marques déposées.

    Le capital humain étant au coeur de l'innovation, une série d'indicateurs vise à rendre compte de la contribution des systèmes d'enseignement au socle de la connaissance et de la recherche. D'autres séries montrent comment les entreprises transforment les compétences et le savoir. A l'aide d'exemples concrets concernant les grands enjeux planétaires tels la santé ou le changement climatique, ces séries éclairent aussi les différents rôles des investissements publics et privés pour encourager l'innovation et en récolter les fruits.



    Mesurer l'innovation marque une étape importante dans l'évolution vers l'élaboration de politiques d'innovation étayées par des données concrètes. Cette publication complète les indicateurs « de positionnement » classiques par de nouveaux outils qui soulignent comment l'innovation est, ou pourrait être, liée à la politique menée. Elle constate également qu'il reste encore beaucoup à faire et met en évidence les tâches qui doivent retenir l'attention des statisticiens, chercheurs et décideurs en matière de mesure de l'innovation.

    Pour obtenir de plus amples informations sur la Stratégie de l'OCDE pour l'innovation, voir www.oecd.org/innovation/strategie.




    Pour en savoir plus


    La Stratégie de l'OCDE pour l'innovation : Pour prendre une longueur d'avance

  • Améliorer la transition de l'école à l'emploi, et permettre aux jeunes de progresser dans leur carrière et dans leur vie sont depuis longtemps des questions fondamentales pour nos économies et nos sociétés. Aujourd'hui, elles se posent avec encore plus d'acuité au moment où l'économie globale sort de la crise la plus profonde des 50 dernières années. Les jeunes ont, en effet, payé un lourd tribut à la récente crise de l'emploi, Le taux de chômage des jeunes est proche de 20 % dans la zone de l'OCDE, avec presque 4 millions de jeunes de plus au chômage que fin 2007.

    Les premières expériences sur le marché du travail conditionnent fortement la trajectoire professionnelle. Un bon départ facilite l'insertion et jette les bases d'une carrière intéressante alors qu'un échec est difficile à rattraper. En particulier, la crise de l'emploi est susceptible de marquer négativement à long terme certains jeunes de la génération qui sort aujourd'hui de l'école, surtout ceux qui connaissent plusieurs handicaps, comme le fait d'être peu qualifié et d'être issu d'un milieu défavorisé.

    Pour faire face à la crise de l'emploi pour les jeunes, il faut une implication forte de tous ; les jeunes eux-mêmes, les pouvoirs publics à travers des mesures efficaces et bien ciblées, les partenaires sociaux par leur participation au dialogue social ; et tous les autres acteurs clés tels que les enseignants, les travailleurs sociaux et les parents, qui peuvent réellement changer les choses en investissant dans la jeunesse.

    Ce rapport constitue une contribution importante à la définition de politiques et de pratiques nouvelles favorables à l'emploi des jeunes. Il analyse la situation de l'emploi et du chômage des jeunes dans le contexte de la crise de l'emploi et identifie les mesures qui marchent le mieux dans les pays de l'OCDE. Il analyse également quelles sont les réformes structurelles dans les domaines de l'éducation et du marché du travail qui peuvent faciliter la transition de l'école à l'emploi. Ce rapport met à profit à la fois les faits récents et les principaux enseignements tirés des 16 examens nationaux qui ont été menés dans le cadre de l'activité de l'OCDE Jobs for Youth/Des emplois pour les jeunes.

  • Against the background of a projected doubling of world greenhouse gas emissions by mid-century, this book explores feasible ways to abate them at least cost. Through quantitative analysis, it addresses key climate policy issues including: an ideal set of climate policy tools; the size of the economic and environmental costs of incomplete country or sector coverage of climate change mitigation policies; how to concretely develop a global carbon market; the case for, and what can we reasonably expect from, R&D and technology support policies; and the incentives for major emitting countries to join a climate change mitigation agreement.

  • Cet ouvrage s'appuie sur les principales conclusions et recommandations ressortant des évaluations réalisées par les donneurs pour recenser les facteurs qui ont contribué au succès (ou à l'échec) des programmes passés et prodiguer des conseils destinés à accroître l'efficacité et l'impact des activités futures d'aide liée au commerce. Ce rapport vient à point nommé pour alimenter le débat en cours entre spécialistes de l'aide et des échanges sur les moyens de faire en sorte que « l'aide à l'appui des échanges » constitue, de par sa conception et ses modes d'acheminement, un complément efficace au PDD.

  • National Accounts data is more than just GDP. This book, to be published annually, and its related database present national accounts in a way that reflects the richness inherent in the data and the value that represents for analysts and policymakers. It responds to the Stiglitz Commission's recommendation that policymakers look beyond GDP to get a fuller picture of the entire economy.

    In particular it uses national accounts data to show important findings about households and governments, including important new series on gross adjusted household income and non-financial fixed assets of households. It presents each of the series on a two-page spread, with the page on the left providing information on the meaning, usage, and comparability of the data and the page on the right presenting data from 1995 onwards for the OECD countries as well as graphics highlighting differences among countries.
    This book includes OECD's unique StatLink service, which enables readers to download Excel® versions of tables and graphs. Look for the StatLink at the foot of each table and graph.

  • What impact has globalisation had on transport? And what have been the consequences for the environment? This book aims to answer these questions and more. It looks in detail at how globalisation has affected activity levels in maritime shipping, aviation, and road and rail freight, and assesses the impact that changes in activity levels have had on the environment. The book also discusses policy instruments that can be used to address negative environmental impacts, both from an economic perspective and from the point of view of international law.


    Related reading

    Environmental Outlook to 2030 (2008)
    The Economics of Climate Change Mitigation: Policies and Options for Global Action beyond 2012 (2009)

  • Anglais Eco-innovation in industry

    Collectif

    • Oecd
    • 13 Janvier 2010

    Eco-innovation will be a key driver of industry efforts to tackle climate change and realise "green growth" in the post-Kyoto era. Eco-innovation calls for faster introduction of breakthrough technologies and for more systemic application of available solutions, including non-technological ones. It also offers opportunities to involve new players, develop new industries and increase competitiveness. Structural change in economies will be imperative in coming decades.
    This book presents the research and analysis carried out during the first phase of the OECD Project on Sustainable Manufacturing and Eco-innovation. Its aim is to provide benchmarking tools on sustainable manufacturing and to spur eco-innovation through better understanding of innovation mechanisms. It reviews the concepts and forms an analytical framework; analyses the nature and processes of eco-innovation; discusses existing sustainable manufacturing indicators; examines methodologies for measuring eco-innovation; and takes stock of national strategies and policy initiatives for eco-innovation.

  • Anglais Economic policy reforms 2010

    Collectif

    • Oecd
    • 10 Mars 2010

    The world is currently facing the aftermath of the worst financial crisis since the Great Depression. Going for Growth 2010 examines the structural policy measures that have been taken in response to the crisis, evaluates their possible impact on long-term economic growth, and identifies the most imperative reforms needed to strengthen recovery. In addition, it provides a global assessment of policy reforms implemented in OECD member countries over the past five years to boost employment and labour productivity. Reform areas include education systems, product market regulation, agricultural policies, tax and benefit systems, health care and labour market policies. The internationally comparable indicators provided enable countries to assess their economic performance and structural policies in a wide range of areas.
    /> In addition, this issue contains three analytical chapters covering intergenerational social mobility, prudential regulation and competition in banking, and key policy challenges in Brazil, China, India, Indonesia and South Africa.

  • Peru has experienced significant improvements in economic growth, well-being and poverty reduction since the introduction of macroeconomic reforms, economic openness and more effective social programmes in the 1990s. However, the country still faces structural challenges to escape the middle-income trap and consolidate its emerging middle class. This report provides policy actions to tackle the main bottlenecks to boost inclusive development and well-being in Peru. In particular this report presents an in-depth analysis and policy recommendations to boost economic diversification and productivity, improve connectivity and reduce informality. Policy actions in these areas demand better institutions and improvements in areas and markets, including research and development and innovation, fiscal policy, education and skills, logistics and transport infrastructure as well as labour and product markets.

  • This publication helps policy makers to better understand annuity products and the guarantees they provide in order to optimise the role that these products can play in financing retirement. Product design is a crucial factor in the potential role of annuity products within the pension system, along with the cost and demand for these products, and the resulting risks that are borne by the annuity providers. Increasingly complex products, however, pose additional challenges concerning consumer protection. Consumers need to be aware of their options and have access to unbiased and comprehensible advice and information about these products.

  • This report assesses the extent to which Dutch water governance is fit for future challenges and sketches an agenda for the reform of water policies in the Netherlands. It builds on a one-year policy dialogue with over 100 Dutch stakeholders, supported by robust analytical work and drawing on international best practice.

  • Plus du tiers de l'aide publique au développement prend chaque année le chemin de pays en situation de fragilité ou affectés par un conflit. Pourtant cette aide ne parvient pas toujours dans les meilleurs délais et de manière efficace à ceux qui en ont le plus besoin, surtout dans les pays qui se remettent d'un conflit. Le Programme d'action d'Accra, les récents examens par les pairs du Comité d'aide au développement (CAD) de l'OCDE et le rapport du Secrétaire général des Nations unies sur « La consolidation de paix au lendemain d'un conflit » en attestent tous, une convergence de vues s'opère sur le fait que l'engagement international est loin d'être optimal, en particulier pour ce qui est de l'orientation et de la mise en oeuvre des processus de financement de la transition.
    Si, dans les pays en situation de fragilité ou affectés par un conflit, de nombreux facteurs déterminants échappent au contrôle des donneurs, les activités que ces derniers décident de financer et la manière dont ils choisissent de les financer influent sur la voie que suivront ces pays pour sortir du conflit. En effet, ces choix financiers ne concernent pas uniquement, loin de là, l'apport de ressources ; ils affectent les comportements, l'architecture de l'aide, les rapports de force, les priorités et le renforcement des capacités. Un choix n'étant jamais neutre, ils constituent en outre autant de signes d'approbation ou de désaveu : la décision de financer une activité a des conséquences qui débordent largement l'horizon temporel et le champ de cette activité.
    Ce rapport aidera les membres du CAD et leurs partenaires à concevoir un financement des États en transition plus efficace, plus rapide et plus souple. Cela passe par une amélioration des politiques et pratiques actuelles en matière de financement, une modification des procédures et de la culture administrative prévalant dans les organismes donneurs et une exploitation optimale des instruments de financement de la transition disponibles au niveau des pays. Le rapport se penche aussi sur les moyens de rehausser l'efficacité opérationnelle des instruments de mise en commun de fonds, de mieux mettre en évidence le lien entre les divers modes de financement et l'appropriation locale, et de promouvoir une nouvelle approche pour le recensement et la hiérarchisation des besoins spécifiques à la transition.

  • This report contains the "Phase 2: Implementation of the Standard in Practice" review for Bermuda, as well as a revised version of the "Phase 1: Legal and Regulatory Framework review" already released for this jurisdiction.

    The Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes is the multilateral framework within which work in the area of tax transparency and exchange of information is carried out by 120 jurisdictions, which participate in the Global Forum on an equal footing. The Global Forum is charged with in-depth monitoring and peer review of the implementation of the international standards of transparency and exchange of information for tax purposes. These standards are primarily reflected in the 2002 OECD Model Agreement on Exchange of Information on Tax Matters and its commentary, and in Article 26 of the OECD Model Tax Convention on Income and on Capital and its commentary as updated in 2004. The standards have also been incorporated into the UN Model Tax Convention.

    The standards provide for international exchange on request of foreseeably relevant information for the administration or enforcement of the domestic tax laws of a requesting party. Fishing expeditions are not authorised but all foreseeably relevant information must be provided, including bank information and information held by fiduciaries, regardless of the existence of a domestic tax interest or the application of a dual criminality standard.

    All members of the Global Forum, as well as jurisdictions identified by the Global Forum as relevant to its work, are being reviewed. This process is undertaken in two phases. Phase 1 reviews assess the quality of a jurisdiction's legal and regulatory framework for the exchange of information, while Phase 2 reviews look at the practical implementation of that framework. Some Global Forum members are undergoing combined - Phase 1 and Phase 2 - reviews. The Global Forum has also put in place a process for supplementary reports to follow-up on recommendations, as well as for the ongoing monitoring of jurisdictions following the conclusion of a review. The ultimate goal is to help jurisdictions to effectively implement the international standards of transparency and exchange of information for tax purposes.

    All review reports are published once approved by the Global Forum and they thus represent agreed Global Forum reports.

    For more information on the work of the Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes, and for copies of the published review reports, please refer to www.oecd.org/tax/transparency and www.eoi-tax.org.

  • The Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes is the multilateral framework within which work in the area of tax transparency and exchange of information is carried out by over 90 jurisdictions which participate in the work of the Global Forum on an equal footing.
    The Global Forum is charged with in-depth monitoring and peer review of the implementation of the standards of transparency and exchange of information for tax purposes. These standards are primarily reflected in the 2002 OECD Model Agreement on Exchange of Information on Tax Matters and its commentary, and in Article 26 of the OECD Model Tax Convention on Income and on Capital and its commentary as updated in 2004, which has been incorporated in the UN Model Tax Convention.
    The standards provide for international exchange on request of foreseeably relevant information for the administration or enforcement of the domestic tax laws of a requesting party. "Fishing expeditions" are not authorised, but all foreseeably relevant information must be provided, including bank information and information held by fiduciaries, regardless of the existence of a domestic tax interest or the application of a dual criminality standard.
    All members of the Global Forum, as well as jurisdictions identified by the Global Forum as relevant to its work, are being reviewed. This process is undertaken in two phases. Phase 1 reviews assess the quality of a jurisdiction's legal and regulatory framework for the exchange of information, while Phase 2 reviews look at the practical implementation of that framework. Some Global Forum members are undergoing combined - Phase 1 plus Phase 2 - reviews. The ultimate goal is to help jurisdictions to effectively implement the international standards of transparency and exchange of information for tax purposes.
    All review reports are published once approved by the Global Forum and they thus represent agreed Global Forum reports.
    For more information on the work of the Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes, and for copies of the published review reports, please visit www.oecd.org/tax/transparency

  • This 2014 OECD Economic Survey of Norway examines recent economic developements, policies and prospects. Special chapters cover real estate markets and financial risk and entrepreneurship.

  • National research systems face an increasingly competitive environment for ideas, talent and funds, and governments have shifted funds from institutional core funding to project funding, often on a competitive basis, or reward success in raising third-party funds in performance-based funding schemes. It is in this context that "research excellence initiatives" (REIs) have emerged. This is an instrument designed to encourage outstanding research by providing large-scale, long-term funding to designated research units. They provide funds for research and research-related measures, such as the improvement or extension of physical infrastructure, the recruitment of outstanding researchers from abroad and researcher training.

    This report presents new evidence on how governments steer and fund public research in higher education and public research institutions through REIs. The report can help inform discussions on future government policy directions by providing information on how REIs work and on the functioning and characteristics of institutions that host centres of excellence. The findings show some of the benefits to be gained through REIs and note some pitfalls to be avoided.

  • This report contains a "Phase 2: Implementation of the Standard in Practice" review for Qatar, as well as a revised version of the "Phase 1: Legal and Regulatory Framework review" already released for this jurisdiction.

    The Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes is the multilateral framework within which work in the area of tax transparency and exchange of information is carried out by 120 jurisdictions, which participate in the Global Forum on an equal footing. The Global Forum is charged with in-depth monitoring and peer review of the implementation of the international standards of transparency and exchange of information for tax purposes. These standards are primarily reflected in the 2002 OECD Model Agreement on Exchange of Information on Tax Matters and its commentary, and in Article 26 of the OECD Model Tax Convention on Income and on Capital and its commentary as updated in 2004. The standards have also been incorporated into the UN Model Tax Convention.

    The standards provide for international exchange on request of foreseeably relevant information for the administration or enforcement of the domestic tax laws of a requesting party. Fishing expeditions are not authorised but all foreseeably relevant information must be provided, including bank information and information held by fiduciaries, regardless of the existence of a domestic tax interest or the application of a dual criminality standard.

    All members of the Global Forum, as well as jurisdictions identified by the Global Forum as relevant to its work, are being reviewed. This process is undertaken in two phases. Phase 1 reviews assess the quality of a jurisdiction's legal and regulatory framework for the exchange of information, while Phase 2 reviews look at the practical implementation of that framework. Some Global Forum members are undergoing combined - Phase 1 and Phase 2 - reviews. The Global Forum has also put in place a process for supplementary reports to follow-up on recommendations, as well as for the ongoing monitoring of jurisdictions following the conclusion of a review. The ultimate goal is to help jurisdictions to effectively implement the international standards of transparency and exchange of information for tax purposes.

    All review reports are published once approved by the Global Forum and they thus represent agreed Global Forum reports.

    For more information on the work of the Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes, and for copies of the published review reports, please refer to www.oecd.org/tax/transparency and www.eoi-tax.org.

  • Les tendances de la rentabilité des banques et les facteurs agissant sur elle sont des indicateurs importants de l'état de santé des systèmes bancaires nationaux. Cette publication fournit des informations sur les comptes des banques des pays membres de l'OCDE. La couverture des banques n'est pas la même dans chaque pays ; cependant l'objectif est d'inclure toutes les institutions qui ont des activités bancaires, notamment celles qui prennent des dépôts de personnes privées et qui financent un large éventail de projets. Sont également incluses des informations sur le nombre de banques, leurs filiales et leur personnel, ainsi que des informations structurelles relatives à l'ensemble du secteur financier. En outre, des ratios, calculés à partir de différents postes des comptes des banques en pourcentage d'agrégats spécifiques, sont proposés pour faciliter l'analyse des tendances de la rentabilité des banques des pays de l'OCDE.

  • Anglais Mental health and work ; United Kingdom

    Ocde

    • Oecd
    • 10 Février 2014

    Tackling mental ill-health of the working-age population is becoming a key issue for labour market and social policies in OECD countries. OECD governments increasingly recognise that policy has a major role to play in keeping people with mental ill-health in employment or bringing those outside of the labour market back to it, and in preventing mental illness. This report on the United Kingdom is the sixth in a series of reports looking at how the broader education, health, social and labour market policy challenges identified in Sick on the Job? Myths and Realities about Mental Health and Work (OECD, 2012) are being tackled in a number of OECD countries.

  • This publication provides new information on public research institutions (PRIs) and government strategies. Public research institutions are crucial for innovation due to their role in knowledge creation and diffusion. While absolute real expenditure on R&D in this sector has risen, it now accounts for a smaller share of total R&D spending by OECD countries and of OECD GDP. The targets and focus of many PRIs have evolved in recent years. Changing activities, new policy challenges and wider economic and political developments have driven change in missions and mandates and linkages have become focal points for many. Internationalisation has also increased and relationships are frequently collaborative. PRIs' sources of income are diverse but funding has become increasingly competitive. Funding instruments need to balance short-and long-term goals to uphold research quality and ensure the sustainability of PRI activities.

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